Dermatopedia: Home English
Dermatopedia

Home | Artykuły | Skorowidz | Redakcja | Dla Autorów | Rada Naukowa | Konferencje | Patronaty | Reklama | Kontakt | English

Reklama Reklama Reklama

r e k l a m a

Zespół Sweeta (ostra gorączkowa dermatoza neutrofilowa)

Radosław Śpiewak1,2

1. Zakład Dermatologii Doświadczalnej i Kosmetologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
2. Ambulatorium 'dermatolog.eu', Kraków

Sugerowany sposób cytowania:
Śpiewak R: Zespół Sweeta (ostra gorączkowa dermatoza neutrofilowa). Dermatopedia 2013;2(pl):008.
DOI: 10.14320/dermatopedia.pl.2013.008

Słowa kluczowe: zespół Sweeta, ostra gorączkowa dermatoza neutrofilowa, definicja, terminologia, dermatologia.

Zespół Sweeta (ostra gorączkowa dermatoza neutrofilowa) zespół objawów skórnych i układowych o nieznanej (najprawdopodobniej wieloczynnikowej) etiologii, charakteryzujący się powstawaniem się objawów skórnych w formie rumieniowych blaszek (możliwa jest odmiana pęcherzowa), którym zwykle nie towarzyszy świąd.

Wykwity skórne pojawiają wśród objawów gorączki i uczucia rozbicia. W obrazie histologicznym dominuje naciek neutrofilowy, leukocytoklazja, cechy zapalenia naczyń są nieobecne lub niewielkie. Wśród czynników prowokujących wymienia się infekcje, nowotwory (szczególnie ostrą białaczkę szpikową), zapalne choroby jelita grubego oraz choroby autoimmunologiczne. Zespół Sweeta może być ponadto prowokowany przez leki oraz pojawiać się w przebiegu ciąży.

r e k l a m a

Bądź na bieżąco - obserwuj nas:

Reklama Reklama

Uwaga: Korzystanie z Dermatopedii® nie zastępuje porady lekarskiej! Jeżeli podejrzewasz u siebie chorobę skóry, umów się do dermatologa.

Wydawca: Radosław Śpiewak Instytut Dermatologii (kontakt)
Wydawca udziela zgody na korzystanie z tego serwisu wyłącznie pod warunkiem akceptacji regulaminu korzystania z serwisu oraz respektowania praw autorskich
© Radosław Śpiewak 2006-2014. All rights reserved. Dermatopedia® is a EU-registered trademark.
Open Access, ISSN 2353-7027, DOI: 10.14320/dermatopedia.pl
Document created: 30 July 2006, last updated: 20 April 2014